BBC-ի տեղեկացմամբ՝ Դոնալդ Թրամփը հայտարարել է, որ առայժմ չի ցանկանում նոր պատժամիջոցներ սահմանել Ռուսաստանի նկատմամբ, որպեսզի չվնասի խաղաղ գործընթացին։ Նրա դիտարկմամբ՝ ռուս-ուկրաինական հակամարտությունը պետք է մնար Եվրոպայի խնդիրը, ԱՄՆ-ը չպետք է միջամտեր, և եթե էական առաջընթաց չլինի, ԱՄՆ-ը իր դերը կարգավորման հարցում կզիջի Եվրոպային։ Նա հավաստիացրել է, որ ամերիկացի զինվորներ ՈՒկրաինայում չեն լինի։                
 

«Երբ մենք դրսում հանրապետություն ենք ներկայացնում, ներկայանում ենք արվեստով»

«Երբ մենք դրսում հանրապետություն ենք  ներկայացնում, ներկայանում ենք արվեստով»
13.03.2015 | 02:14

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է դերասան, բեմադրիչ ԿԱՐԵՆ ԽԱՉԱՏՐՅԱՆԸ:

«ԹԱՏՐՈՆԻ ՀԵՏ ԿԱՊՎԱԾ ԱՄԵՆ ԻՆՉԻՆ ՇԱՏ ԼՈՒՐՋ ԵՄ ՎԵՐԱԲԵՐՎՈՒՄ»


-Կարեն, Սոս Սարգսյանի անվան Համազգային պետական թատրոնում ես հիմնականում ծավալում քո ստեղծագործական գործունեությունը՝ իբրև դերասան և բեմադրիչ: Ինչպե՞ս ես քեզ զգում այնտեղ:
-2015 թվականին լրանում է իմ բեմական գործունեության երեսնամյակը: Շուրջ հիսուն դերակատարում եմ ունեցել: Ե՛վ ուրախ եմ, և՛ տխուր: Որովհետև շատ արագ անցավ ժամանակը: 1985 թվականին առաջին անգամ բեմ դուրս եկա Աննա Պետրոսյանի ղեկավարած Գյումրիի «Առասպելի դպրաթատրոնում»: Հետո խաղացել եմ Գյումրիի պետական դրամատիկական թատրոնում: 1995 թվականին եկել եմ Երևան ու ընդունվել Համազգային թատրոն: Այդ թատրոնի և ընդհանրապես թատրոնի հետ կապված ամեն ինչին շատ լուրջ եմ վերաբերվում: Երբ ասում են. «Արվեստը զոհեր է պահանջում», շատ լավ հասկանում եմ, թե ինչի մասին է խոսքը:
-Ինքնակենսագրակա՞ն արժեք ունի այդ թևավոր խոսքը քեզ համար:
-Այո՜, այո: Խիստ ինքնակենսագրական: Ես միշտ ծառայել եմ թատրոնին, իմ արածը չեմ համարում աշխատանք: Ծառայել եմ՝ բառիս թե՛ ստեղծագործական, թե՛ լայն իմաստով: Ծառայել եմ լիարժեքորեն, խորությամբ:
-Համազգային թատրոնն ունի գերխնդիր՝ շենքի, տարածքի խնդիրը: Ի՞նչ կասես այս մասին:
-ՀՀ նախագահը խոստացել է, որ կլուծվի այդ խնդիրը, բայց խոստումը չի կատարվում: Փող է հանգանակվում, բայց այն բավարար չէ: Գործը մե՛կ ընթացք է ստանում, մե՛կ կանգնում է: Նորանկախ Հայաստանի պատմության մեջ լավ կլինի գոնե մեկ թատրոն կառուցել: Ես և՛ պրոֆեսիոնալ, և՛ բարոյական առումով հայտարարում եմ, որ Համազգայինը վաստակել է այդ իրավունքը: Վաստակել է քրտինքով և արյունով, որովհետև իր ծնունդը համընկավ մեր անկախ պետության սկզբնավորման հետ, և Համազգայինը կրեց այն բոլոր դժվարությունները, ուրախությունները, ողբերը, որոնք այդ ընթացքում բաժին ընկան հայ ժողովրդին: Ես կոչ եմ անում մեր իշխանություններին, որ շատ լուրջ վերաբերվեն այս հարցին: Երբ մենք դրսում հանրապետություն ենք ներկայացնում, ներկայանում ենք արվեստով: Արվեստը պետք է պետության հոգածության ներքո լինի, որ զարգանա, որ պետությունը, երկիրը ներկայանալու բան ունենան, որ խայտառակ չլինենք. չստացվի, թե յոթ հազար տարվա պատմություն ունեցող ազգ ենք, բայց ներկայացնելու բան չունենք: Առանց այն էլ էնքա՜ն հետ ընկանք ցիվիլ ընթացքից պատմական անցուդարձերի պատճառով, որ այս հարցերի նկատմամբ անտարբեր լինելը անթույլատրելի է:
-Երկու տիրոջ ծառա լինելը բարդ չէ՞: Բացի Համազգային թատրոնից, արդեն տարիներ շարունակ, իբրև հրավիրյալ դերասան, նաև Հենրիկ Մալյանի թատրոնին ես ծառայում: ՈՒ վերջերս բեմադրված Ջոն Պատրիկի «Սիրելի Պամելա» ներկայացման մեջ հսկայածավալ դեր ես խաղում, գրեթե ամբողջ ներկայացումը տանում ես քո ուսերին՝ ինչպես ընդունված է ասել այսպիսի դեպքերում: Ավելին, քո մարմնավորած կերպարը ներկայացման ընթացքում հարափոփոխ դրսևորումների մեջ է, անգամ մի տեսարանում վերացարկվում է բեմական կերպարից, շրջանցում թատրոնի պայմանականությունն ու դառնում կենցաղային-առօրեական անձնավորություն: Իսկապես հետաքրքիր է՝ այս վիճակը երկու տիրոջ ծառայի՞, թե՞ մշակութային, ստեղծագործական երկու հաճույք համատեղելու զգացողությամբ ես ընկալում:
-Եթե հարցն այսպես է դրվում, ապա խոստովանեմ, որ շատ կցանկանայի լինել ոչ թե երկու, այլ երեք, չորս տիրոջ ծառա. ինչքան շատ թատրոններում խաղամ, ինչքան տարբեր կոլեկտիվների և ռեժիսորների հետ աշխատեմ, այնքան կհարստանամ՝ ոչ միայն կենսագրության իմաստով, այլև ստեղծագործական: Ինչ վերաբերում է Մալյան թատրոնին, ես երրորդ անգամ եմ հրավիրվում այնտեղ աշխատելու և դա անում եմ մեծ սիրով: Յուրահատուկ թատրոն է՝ յուրահատուկ կոլեկտիվով: ՈՒրախ եմ, որ Նարինե Մալյանը կարողացավ շարունակական դարձնել Հենրիկ Մալյանի գեղագիտական սկզբունքները, կատարեց շատ սիրուն անցում, որը հիմա էլ է կատարվում: ՈՒրախալի է, որ Մալյան թատրոնը յուրահատուկ թատերական գույն է մայրաքաղաքի և հանրապետության արվեստի ներկապնակում:
-Ինքնադրսևորվելու մի այլ հնարավորություն ունեցար Բեյրութի հայկական թատրոնում: Ի՞նչ գույն ավելացրեց «Կարմիր գլխարկիկը» ներկայացումը քո ստեղծագործական ներկապնակում:
-Բեյրութում աշխատելու հրավիրվեցի` տեղի Համազգային մշակութային կենտրոն: Բեմադրեցի Շվարցի «Կարմիր գլխարկը» (նրանք ֆրանսերեն «Le petit chaperon rouge» վերնագրից արված բառացի թարգմանությամբ կոչում էին «Կարմիր գլխարկիկը»)հեքիաթը՝ բեյրութահայ երեխաների մասնակցությամբ: Դա երաժշտական ներկայացում է, որը ես տարիներ առաջ բեմադրել էի նաև մեր Համազգային թատրոնում: Ներկայացումն ուղեկցվում է կենդանի երգեցողությամբ, Մարտին Վարդազարյանի գրած երաժշտությամբ: Եվ Բեյրութում շատ ջերմ ընդունվեց այս ներկայացումը: Բեյրութահայերի խոստովանությամբ, դա կարևոր իրադարձություն էր նրանց մշակութային կյանքում: Այդ մասին գրվեց նաև նրանց «Ազդակ» պարբերականում:
-Տեղյակ եմ՝ շնորհիվ ամենակարող համացանցի:
-Եվ պիտի ասեմ, որ հրավիրված մասնագետները Բեյրութում շատ մեծ նստվածք են թողնում առհասարակ:
-Հրավիրյալների հետ աշխատելը բեյրութահայության կյանքի կարևոր բաղադրիչների՞ց է փաստորեն:
-Այդպես է ստացվում:
-Շվարցի հետ քո ստեղծագործական սերտ առնչություններն ինչո՞վ են պայմանավորված: Ակնարկս Սոս Սարգսյանի անվան թատրոնում տարիներ առաջ քո բեմադրած Շվարցի «Վիշապին» է վերաբերում:
-Իհարկե, Շվարցը՝ որպես հեղինակ, ինձ համար շատ սիրելի է, շատ գնահատելի: Նա տաղանդավոր գրող է, տաղանդավոր սցենարիստ: Բայց կանխատրամադրված չէի Բեյրութում կոնկրետ Շվարցին անդրադառնալու: ՈՒղղակի ստացվել է այնպես, որ իմ բեմադրած և՛ «Վիշապը», և՛ «Կարմիր գլխարկիկը» նրա ստեղծագործություններն են: Եվ «Վիշապը» մաքսիմում թույլ էր տալիս խոսել այն թեմաների շուրջ, որոնք ինձ մտահոգում են:

«ՄԵՐ ԵՍ-Ի ՀԵՏ ՊԻՏԻ ԿՈՆՖԼԻԿՏ ՈՒՆԵՆԱՆՔ ԵՎ ՀԱՂԹԵՆՔ ՆՐԱՆ»


-Եվ ո՞ր թեմաներն են դրանք: Սահուն անցում կատարենք դեպի ոչ թատերական մտահոգությունների ոլորտ:
-Ինձ մտահոգում է հասարակական գիտակցության մակարդակը մեզանում: Այն ամեն նեգատիվը, ինչ կատարվում է մեր երկրի, մեր պետության մեջ, ցածր հասարակական գիտակցության հետևանք է: Նախ ինքներս մեր մեջ պետք է հաղթահարենք ստրուկին, հետո մտածենք մեծ պայքարի մասին: Այն մարդը, որի դեմ մենք պիտի կռիվ տանք, նախ և առաջ մեր ես-ն է: Մեր ես-ի հետ պիտի կոնֆլիկտ ունենանք և հաղթենք նրան: Որովհետև հատկապես մեր՝ սովետական սերունդը՝ հոմոսովետիկուսների սերունդը, շատ բարդույթներ ունի իր մեջ, որ պիտի հաղթահարի: Թերևս, իմ սերունդը զգալի չափով հաղթահարել է, բայց ինձնից ավագները՝ ոչ այնքան: ՈՒ երբ հիմա հայտարարում են, թե իրենց հույսը դնում են երիտասարդների վրա, ես այդ մտքի հետ համաձայն չեմ: Որովհետև այդպիսով իմ կամ ինձնից ավագ սերունդը խուսափում է պատասխանատվությունից, ծանրությունը գցում ջահելների ուսերին: Սա սխալ մտածելակերպ է: Առավել ևս, որ մտավորականները կամ նրանք, որ այսօր իրենց մտավորական են կոչում, վատ օրինակ են ծառայում երիտասարդներին: Սա աբսուրդ է: Փոխանակ մտավորականները՝ որպես քաղաքացի, որպես բարձր գիտակցության տեր մարդիկ, օրինակ ծառայեն երիտասարդներին, երիտասարդներն են նրանց օրինակ ծառայում, երիտասարդներն են դուրս գալիս փողոց, պայքարում, ճիշտ ճանապարհ ցույց տալիս մեզ՝ ավագներիս: Ես ափսոսում եմ սրա համար, չնայած դրանում նաև լավ բան կա:
-Ասել է թե՝ ավագները թաքնվո՞ւմ են երիտասարդության թիկունքում:
-Այո՛: Մենք Պիղատոսի պես ձեռքներս լվանում-քաշվում ենք մի կողմ և արդարանում, թե մեզ լսող չկա: Մի օրինակ բերեմ. երբ 60-ականներին մեծ դժգոհության ալիք էր բարձրացել Ֆրանսիայում, ուսանողները, երիտասարդությունը դուրս էին եկել փողոց, նրանց կողքին կանգնեց, ոչ ավելի, ոչ պակաս, Նոբելյան մրցանակակիր Ժան Պոլ Սարտրը: Եվ սա դարձավ մեծ իրադարձություն, կտրուկ փոխվեց տրամադրությունը Ֆրանսիայում: Իսկ մենք այստեղ առավել հաճախ քարկոծում ենք երիտասարդներին, ասում, թե նրանք այս կամ այն ուժին են սպասարկում: Եվ երբ մեր աչքի առաջ ակտիվիստ երիտասարդներին ոտքերից-ձեռքերից բռնած, ոչխարի պես գցում են մեքենան ու տանում բաժին, ստորացնում, խոշտանգում, մենք շատ սովորական բան ենք համարում դա: Ընտելացել ենք այս գավառական, ցածրակարգ միջավայրին ու բարքերին: Եվ եթե մեկն էլ փորձում է ընդդիմանալ, մեղադրում են նրան արևմտամետ լինելու մեջ: Կա օրենք, կա քաղաքակրթության աստիճան: Ինչո՞ւ ենք մենք այսքան հետ ընկել այդ արժեքներից: Մենք ո՜ր թվին ենք համալսարան ունեցել, ինտելեկտուալ-հումանիստական միտք ունեցել, ռուսները՝ ո՜ր: Եվ հիմա այսպես խղճուկ, կիսագրագետ մարդկանց մի զանգվածի ենք վերածվել՝ ունենալով մեր գլխին ոչ պրոֆեսիոնալ իշխանական կառույցներ: Իրենց կառավարման մեջ փնթի այս կառույցների ձեռքին գերի ենք: Եվ ամենավատն այն է, որ մենք ընտելացել ենք դրան: Ասում են՝ հայ ժողովուրդը համբերատար է: Չէ՛, դա համբերատարություն չէ. մենք ուղղակի բթացել ենք: ՈՒ ես չգիտեմ, թե դա երբ սկսվեց: Սրա վրա մի ամբողջ գիտահետազոտական ինստիտուտ պիտի աշխատի, ակադեմիական ուսումնասիրություն պիտի արվի՝ սկսելով «ո՞վ ենք մենք»-ից:

«ՀՅՈՒՐԱԽԱՂԵՐ ԱՄՆ-ՈՒՄ ԵՎ ԿԱՆԱԴԱՅՈՒՄ»


-ԱՄՆ-ում և Կանադայում հյուրախաղեր ունեցավ Համազգայինը վերջին ամիսներին: Ի՞նչ կպատմես այդ մասին:
-Համազգային կրթամշակութային միության աջակցությամբ կայացան հյուրախաղեր ԱՄՆ-ի Լոս Անջելես, Սան Ֆրանցիսկո և Կանադայի Տորոնտո, Մոնրեալ քաղաքներում: Խաղացինք «Շխոնց Միհրան», «44 աստիճանի վրա», «Փրկության կղզին» ներկայացումները, ինչպես և մեկ մանկական գործ՝ «Ամենալավ տունը»: Մեծ ոգևորությամբ ընդունեց մեզ հանդիսատեսը:
-«44 աստիճանի վրա» ներկայացման թեման պիտի որ առավելագույնս հուզեր սփյուռքահայերին, այդպես չէ՞:
-Այդ ներկայացման թեման ամենացավոտներից մեկն է՝ արտագաղթը: Եվ ցանկացած սփյուռքահայի համար այն չափից շատ անձնական է:
-Հյուրախաղերից հետո վերադարձաք Հայաստան և իմացաք, որ Ձեր բացակայության ընթացքում այստեղ թեժացել են ներքաղաքական կրքերը: Ի՞նչ զգացողություն ապրեցիք:
-Հյուրախաղերի ընթացքում արդեն իսկ համացանցի, լրատվամիջոցների շնորհիվ տեղեկացված էինք այդ ամենին: Սպասելի էր, Հայաստանում այդպիսի բաներն արդեն սովորական են դարձել: Կրկնեմ. այս վիճակի հիմնական մեղավորը մեր երկրի մտավորական շերտն է, որը մի կողմ է քաշվել, իրեն պասիվ է պահում: Պատմությունից հայտնի է, որ երբ մտավորականությունը պասիվ դիրքորոշում է ունենում երկրի քաղաքական կյանքում, երկրում աղետ է լինում: Մենք բոլորս ենք մեղավոր և արժանի այս վիճակին: Արտասահմանում նախանձով էի նայում կայացած հասարակական-քաղաքական ինստիտուտներին, մարդկանց ապահով, բարեկեցիկ վիճակին: Մեծ ափսոսանքով ու ցավով համեմատություններ էի անում մեզ հետ: Բայց սա է մեր ունեցած-չունեցածը, ու մենք հիմա մեր յուղում տապակվում ենք:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1737

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ